Terapi Islam Al Fatah Zon Selatan: Ahklak dan Syakhsiah Ahli

Dialu-alukan

Ahli PTIAFM Zon selatan dialukan untuk berkongsi maklumat, tazkirah, pedoman ilmu, kaedah rawatan dan lain-lain. Sila hantar artikal atau hebahan tuan-tuan dan puan-puan ke email tiafselatan@gmail.com . Pihak AJK PTIAFM insya ALLAH akan menilai dan akan mengeluarkan artikal atau hebahan tersebut jika selari dengan matlamat PTIAFM. Syukran 'ala husni mutabi'ikum.

Tuesday 24 April 2012

Ahklak dan Syakhsiah Ahli


Moga-moga menjadi pedoman kita semua ahli/sahabat PTIAFM.



  1. Tawadhu (Bersikap rendah hati)
    Tawadhu adalah bersikap rendah hati, lemah lembut, dan menerima kebenaran dari siapa saja. ALLAH SWT telah menyuruh NabiNYA SAW. Untuk bersikap rendah hati kepada orang yang beriman.



2.   Sentiasa memberi keutamaan kepada lain 
     ALLAH SWT memuji kaum Ansor dengan sifat mengutamakan orang lain. Kerana dengan bersikap mengutamakan orang lain maka hidup akan bahagia, dan mati in sya ALLAH dalam keadaan mulia. (QS. Al-Hasyr[59]: 9)



3.   Sabar (Al-Sobr)
Sikap sabar merupakan sesuatu yang mulia dan merupakan sifat terpuji, Sifat ini boleh membezakan antara manusia dengan binatang. Dan ini bukan sesuatu yang aneh, sifat sabar adalah penghulu dari segala kemuliaan dan sumber segala kebaikan serta sumber segala ketenangan.

Sabar adalah sebuah sifat yang apabila berpegang padanya, maka akan mendapat cinta ALLAH SWT dan ALLAH SWT juga akan menaruh cinta kepada setiap hati bagi orang yang sabar.


 
4.   Tawakkal kepada ALLAH SWT
    Berserah diri kepada ALLAH SWT (Tawakal) adalah menyerahkan kepada ALLAH SWT, percaya penuh dan yakin dengan perintahNYA.

ALLAH SWT. telah menetapkan, Dia akan mencukupi seluruh keperluan orang yang bertawakal kepada-Nya, Dia pasti memberi petunjuk kepada orang yang beriman kepada-Nya. Dia pasti membalas orang yang meminjamkan kebaikan. Dia akan meyelamatkan orang yang percaya penuh kepada-Nya. Dia pasti mengabulkan Doa orang yang berdoa kepada-Nya. (QS. Ath-Thalaq[65]: 3)


 
5.   Bersikap jujur ( Ash-shidhq)
    Kejujuran merupakan dasar utama dalam perkataan dan pembicaraan, begitu halnya dalam perbuatan.

Kejujuran selalu menyelamatkan diri dari kehancuran, sedangkan pembohongan/ dusta akan mencampakkan manusia ke lubang kehancuran. Kejujuran sebagai pusat kepercayaan dari setiap yang dikatakan atau yang dilakukan. Sebaliknya kebohongan membuat manusis tidak dihormati dan dipercayai

6.   Menepati janji (Al-Wafa’)
    Menepati janji akan mengeluarkan manusia dari gelaran munafiq. Maka perlu dan wajib menepatinya khasnya dalam pengurusan masa.

No comments:

Post a Comment